fredag den 1. august 2014

Tro og kritik


Kan man tillade sig at kritisere andres tro?

Ja, det synes jeg godt man kan - men jeg skal nok lade være, hvis andre tænker anderledes. For mig er det så enkelt, at hvis min tro ikke kan holde til kritik, er den alligevel ikke meget værd. Præmissen er jo netop, at jeg mener den er sandheden – og sandheden kan holde til lidt af hvert!

I følge den buddhistiske tradition mente Buddhaen heller ikke, at der var grund til spilde mange kræfter på at hidse sig op over kritik. I Brahmajala Sutta hører vi om en gruppe af hans munke, som sidder og diskuterer et sammenstød, hvor en gruppe af andre religiøse vandrere har kritiseret Buddhaen, Dharmaen og Sanghaen. Buddhaen overhører deres samtale, og siger så: ”Munke, hvis nogen taler nedsættende om mig, Dharmaen eller Sanghaen, skal I ikke blive vrede, forurettede eller ophidsede over det. Hvis I bliver vrede eller misfornøjede over den slags nedsættende bemærkninger, ville det kun være en hindring for jer. Hvis nogen taler nedsættende om mig, Dharmaen eller Sanghaen, og I bliver vrede, kan I så afgøre om det de siger er sandt eller ej?” Munkene svarer: ”Nej, Herre” og Buddhaen fortsætter: ”Hvis nogen taler nedsættende om mig, Dharmaen eller Sanghaen, så skal I forklare hvad der er sandt og usandt, og sige ’Dette er usandt, dette er forkert, dette er ikke sådan vi gør ting, noget sådant findes ikke hos os.”



Ingen kommentarer:

Send en kommentar