fredag den 12. september 2014

Alice og mig i eventyrland


“Jeg ved ganske vist, hvem jeg var, da jeg stod op i morges, men jeg tror, jeg er blevet en anden flere gange siden.”

Sådan siger Alice - og buddhismen vil sige: ja, det er du. Vi forandrer os hele tiden, og fra det ene øjeblik til det næste er vi anderledes. Den virkelighed vi lever i, skaber os - og omskaber os. Vi er en del af virkeligheden, og når det kommer til skabelsen og omskabelsen af os selv, er det os der har den største del af ansvaret. Det er ikke alt vi kan kontrollere. Sygdom, alderdom og død kommer til os alle, uanset hvor dygtigt vi kæmper imod - men vores tanker, ord og handlinger skaber i høj grad os og vores virkelighede, og dem kan vi kontrollere.

Med omhu og glad ansvarsfølelse kan vi i høj grad bestemme hvilken en 'anden' vi vil være i aften. Det bliver vi mindet om hver morgen, når vi reciterer Sangemon:

Op igennem tiderne har jeg skabt dårlig karma når jeg har ladet mig styre af begær, vrede og uvidenhed. Jeg skaber min karma gennem krop, tale og sind. Jeg påtager mig det fulde ansvar.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar