søndag den 30. november 2014

Holder buddhister jul?

Hvis der er én ting jeg kan regne med, så er det at jeg snart vil få stillet det spørgsmål, jeg altid får stillet på denne tid af året: "Fejrer buddhister jul?".

Der er ikke noget simpelt svar på det spørgsmål.

"Ja" ville ikke være korrekt, for der er intet i den buddhistiske traditions grundlag der byder os at fejre Kristi fødsel.

"Nej" er heller ikke korrekt; det er jeg selv et slående eksempel på.

Jeg håber folk har tålmodighed til at høre mig færdig, når jeg forklarer at der, blandt de mange mennesker der bekender sig til buddhismens ideer, er nogen der nyder at fejrer den lys- / kærligheds-/ nisse- / familiefest som julen er. Jeg har en veninde der har boet i Japan igennem mange år, og hun fortæller at julen er STOR derude - og så meget sjovere, efter hendes mening, end i USA, fordi der "ikke er nogen religiøse mennesker til at ødelægge al morskaben" :)

Glædelig 1. søndag i advent! - og så er det på med nissehuen, og frem med æbleskiverne.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar