søndag den 28. december 2014

Om ytringsfrihed

Tilbage i efteråret kørte der en heftig debat i Politiken. En far beskrev sit seksuelle misbrug af sin søn, og han gjorde det bl.a. med ordene: "...naturligvis ville han selv!". Senere reflekterede Knud Sørensen fra Red Barnet over denne kronik, og konkluderede at ja, seksuelle krænkere har, som alle andre, deres ytringsfrihed. Her er altså endnu et eksempel på ytringsfrihedens sejr over ansvarligheden, og over det moralske kompas vi som samfund burde hjælpe hinanden med at navigere efter.

Det man øver sig på, bliver man god til. Det er indlysende. Det man giver opmærksomhed, vokser. Den lader jeg lige stå et øjeblik.

...

...

Er vi helt sikre på, at ytringsfriheden bør helligholdes, til alle tider og under alle omstændigheder? Er vi sikre på, at der slet ikke findes noget vi som samfund bør øve os på at vende os fra; impulser vi bør støtte samfundets svage eksistenser i at øve sig på at undetrykke? Er der virkelig slet ikke noget som på så helt afgørende måde ikke bør styrkes, at selv ytringsfriheden må træde til side?


(billede lånt fra Yndigt.dk's Facebook-side)





søndag den 21. december 2014

Metta til jul

Julen handler om kærlighed. Den handler om at glædes over det skønne, det varme og det nære - om familie, venner og samvær. Metta er buddhismens svar på julen ånd ;). Metta er kærlig, rummelig venlighed; et åbent og imødekommende sind, som omfatter alt og alle med samme varme.

Vi har ofte indledt julen med en mettameditation i Dharma Centret. Det er den perfekte start på et par intense dage i nært samvær, og jeg kan kun anbefale man fylder sin rygsæk med kærlig venlighed, inden man drager på julevisit.


Det følgende er en helt traditionel metta meditation. Den virker umiddelbart simpel, men det kan godt tage noget tid, før man virkelig føler hver enkelt del. Man bør derfor arbejde med en enkelt del ad gangen, og så efterhånden tilføje de næste dele, indtil man kan gennemføre alle seks på én gang. Her er de enkelte dele:

1. Brug først en tid på at opbygge koncentration og ro. Når ro og koncentration begynder at indfinde sig, begynder du at se på dit eget ønske om et lykkeligt liv. Måske vil du endda sige højt til dig selv, “Gid jeg må leve i tryghed og glæde”. Hvil i dette ønske så længe, du har lyst, men dog mindst et par minutter. Husk – alting udgår fra dig, hvis du ikke er fredfyldt og lykkelig, vil du ikke kunne hjælpe andre. Denne del kan faktisk være meget svær. Det kan tage lang tid virkelig at erkende sit ønske om at leve trygt og lykkeligt, ofte fordi vi får blandet erkendelse af dette løfte sammen med ideer om hvad vi “fortjener” – er jeg mon virkelig så “god” at jeg fortjener opmærksomhed på dette ønske? Fortjener jeg at leve lykkeligt? Er der ikke noget jeg bør have på plads først? Vi har alle et ønske om at leve i lykke, og det at sende metta, at erkende dette ønske, at forstærke og således “godkende” det, er ikke nogen magisk formel. Det er bare en erkendelse af, at ønsket findes, og at alle gerne vil have opfyldt deres ønsker. 

2. Ret nu opmærksomheden mod en person, som på en eller anden måde hjælper eller støtter dig, en du har et naturligt nært og varmt forhold til. Se vedkommende for dig, se at de ønsker at leve i tryghed og glæde, og deltag i det ønske - ønsk at vedkommende må blive lykkelig og veltilpas. Dette er ofte den nemmeste del af en metta meditation, fordi det egentlig bare handler om at styrke sine naturlige tilbøjeligheder.

3. Nu skal du så udstrække din metta til én, som du ikke har hverken positive eller negative følelser overfor. Det kan måske umiddelbart være svært at komme i tanke om en sådan person på grund af sindets konstante bedømmelse af alt – det kan jeg lide, det kan jeg ikke lide – men prøv f.eks. med postbudet, nyhedsoplæseren fra Tv-avisen, din læge, en der arbejder i en butik hvor du handler, eller dine bekendtes bekendte. Du skal have en klar ide om, hvem den pågældende person er, men som sagt ikke føle hverken positivt eller negativt i forbindelse med ham eller hende. Det er ikke helt nemt at sende helhjertede ønsker for deres lykke, idet vi jo netop ikke er personligt involverede, men husk på at glæde er glæde, uanset hvem der “ejer” den. Ultimativt kan hverken lidelse eller glæde ejes af nogen, da vi alle er dele af et stort sammenspil af årsager og virkninger.

4. Næste del af øvelsen går ud på at sende metta til en, du virkelig ikke kan lide, allerhelst en du har et akut, personligt problem med. Ønsk, at vedkommende må blive lykkelig og veltilpas. Det kan være meget svært, fordi vi her skal gå direkte imod vores tilbøjelighed og følelser, og fordi vi så ofte har efterrationaliseret og retfærdiggjort vores negative følelser overfor os selv: “Jamen, han HAR altså en skidt karakter, det kan jeg da ikke se gennem fingre med...” Det er slet ikke det, det handler om. Lad bare ham have den karakter, han nu engang har. Dette her handler om at skabe metta, og dermed glæde og ro, i dig selv. Giv dig god tid.

5. Nu skal du tage alle disse repræsentanter for forskellige grupper af mennesker i dit liv, plus dig selv, og anbringe jer alle i én stor pulje som du bader i metta, så du øver dig i at udstrække din metta, gøre den uafhængig af tilknytninger, og helt upartisk. Her kan du tjekke dine resultater, ved f.eks. at se om dit sind protesterer hvis du fjerner den person du kan lide fra gruppen, og således sender “mere” metta til neutrale eller ubehagelige personer.

6. Til sidst erstatter du de forskellige repræsentanter med en rummelig fornemmelse for alle levende væsner. Nu skifter øvelsen fra at være helt konkret til at blive meget abstrakt, og her skal du virkelig være omhyggelig med, at fornemmelsen, det dybtfølte ønske om fred og glæde, bliver ved at være lige kraftig. Husk igen – det hele handler om at bygge metta i os selv.

At ønske vel for andre er betydningsfuldt, men bliv nu ikke sammenbidt anstrengt over det. Mettameditation er en fredfyldt praksis. Smil.

Glædelig jul!


søndag den 14. december 2014

Februar retreat i Dharma Centret


Flere gange i årets løb, og således også nu i februar måned, afholder vi retreats; længerevarende forløb, hvor vi samles om en praksis som er meget mere intensiv end et almindeligt hverdagsliv giver mulighed for. Et retreat er en mulighed for at koncentrere sig om sin spirituelle praksis, uden at skulle forholde sig til hverdagens rutiner og krav. Normalt gør vi et stort nummer ud af at bringe vores praksis ind i hverdagen, men for det første skal der jo rent faktisk være en praksis, før der er noget at ’bringe ind’, og for det andet gør man tingene meget nemmere for sig selv, hvis man ind imellem giver sig selv mulighed for at fordybe sig, helt uden tanke for andet. På et retreat er der ingen forstyrrelser. Når sindet scanner horisonten for interessante sager at beskæftige sig med, finder det færre muligheder end i det daglige liv. I det daglige liv er det også alt for nemt at rationalisere sig frem til, at man virkelig BURDE gøre dette eller hint – på et retreat er scenen sat, det eneste man ’burde’, er at sidde. På et retreat er der ingen mulighed for at gemme sig for sig selv. Man må bare sidde der, med sit eget sind som eneste underholdning. Så er det også meget nemmere at overtale sig selv til at gøre en dyd af nødvendigheden, og faktisk nå dertil, hvor man føler sig glimrende underholdt af åndedrættet, ens mantra eller sindets kolbøtter i al almindelighed. Hvis man virkelig gerne vil lære sit sind at kende, eller lære at se hele virkelighedens sande natur, så er det at være helt uden forstyrrelser eller tilbud om underholdning den optimale måde at øve sig på.



I vores hverdag fortæller vi konstant os selv historier – historier om fortiden, og historier om fremtiden. På et retreat bliver denne tendens overordentligt synlig. Man fortæller nok ikke sig selv flere historier end normalt, når man er på retreat, men historierne bliver mere tydelige. Ofte er det meget svært at stoppe den endeløse kværnen. Sindet er smart, forstået på den måde, at det lige præcis ved, hvad man bare ikke kan modstå. Nogen kan ikke give slip på tankerne, hvis de skaber en vidunderlig, smuk dagdrøm. Andre er til fals for snedig og indviklet ’løsningstænkning’, mens andre igen lader sig narre af pragtfulde, nyskabende og kreative ideer. Vi er alle forskellige, og så alligevel forbavsende ens, og vi kan alle have glæde af at give os selv det løfte (og holde det!), at så længe vi er på retreat, vil vi ikke engagere os i vores historier. Så kan man jo eventuelt berolige sit urolige sind med at på hjemvejen, når retreatet er slut, så vil man tænke over _________ (udfyld selv) i TIMEVIS.

Således kan et retreat være overordentligt nyttigt, hvis man ofte oplever, at man føler sig distraheret i sin praktisering. Man får en chance for at få skabt sig en solid basis for sin daglige praksis, man kommer helt ud i hjørnerne af sin rammeforståelse af livet, og får udfordret sig selv, så man kan vende forfrisket tilbage, med en større sikkerhed og mere energi. Mange kan fortælle om, hvordan et retreat, hvor kort det end måtte være, giver deres daglige praksis en saltvandsindsprøjtning, og får den til at glide meget nemmere. Det er jo langtfra nemt at opretholde en fast, daglig meditationspraksis. Det er til tider irriterende, utilfredsstillende, småkedeligt og tidskrævende. Det har alle de ingredienser, som lidelse har. Sådan er det bare nogen gange, og der er da heller ikke nogen, der nogensinde har lovet os, at det skulle være nemt. Selvfølgelig hører det med til historien at det meste af tiden er det givende, opløftende, lærerigt og byder på fantastiske oplevelser, men altså ikke hele tiden. Her er det så, at et retreat kommer ind. Når du giver dig selv mulighed for at udforske dit sind lidt nøjere end den daglige time eller to kan tilbyde, genopdager du den rene fryd og sitrende lykkefølelse der også ligger i en buddhistisk praksis. Så længe den erindring er frisk, er vejen til meditationspuden meget kortere end i de perioder, hvor alt bare er dødbesværligt, og knap nok synes at være umagen værd.

Hvis du har lyst til at være med, så mødes vi d. 5-8/2 i Dharma Centret i Slagslunde. Det bliver nogen intensive dage, med rig mulighed for at få siddet igennem – og for at møde andre praktiserende. Prisen for retreatet, inklusiv fuld forplejning og overnatning i sovesal, er 700 kr. hvis du har været betalende medlem af Tendai i mindst 6 måneder, får du 300 kr. i rabat, og betaler således kun 400 kr. for hele retreatet. Der er kun 12 pladser, og nogen gange bliver vores retreats hurtigt overtegnet, så hvis du vil med, er det en god ide at kontakte os på info@tendai.dk hurtigst muligt.

lørdag den 6. december 2014

Rohatsu

På mandag fejrer vi Rohatsu, dagen for Buddhaens oplysning. Den fejrer vi, som altid, ved at sidde meditation sammen, i bevidsthed om, at det Buddhaen gjorde, kan vi også gøre. Altings sande natur er lige her - den er ikke skjult, hemmelig eller kun for indviede. Den er det vi er, og det vi tager del i. Vi behøver bare at åbne øjnene, og se.

Kom og vær med i Tendais Dharma Center fra kl. 18.00 - vi glæder os til at se dig!


torsdag den 4. december 2014

Amidha Buddha


Amidha Buddha er medfølelsens Buddha og er en central skikkelse i store dele af buddhismen - også i Tendai. Vi praktiserer bla Nembutsu hvor vi chanter Amidhas mantra mens vi laver gående meditation. 

Denne Buddha skal, når vi engang får en hondo i Odense, være central figur her.