mandag den 8. februar 2016

Jeg fik et brev...

... med nogle gode spørgsmål, som jeg tænkte var for gode til ikke at blive delt ;)

SPØRGSMÅL: Jeg har nogen rigtige ‘begynderspørgsmål’ – jeg er helt blank ;)

1) Hvorfor skal man meditere ?
2) Hvis man spiser kød (og det må man jo godt ifølge buddhismen, har jeg læst), hvorfor er det så OK at lade andre om slagtningen? Det er da lidt som at give Sorteper videre???



SVAR: At være blank er vel omtrent det bedste udgangspunkt overhovedet – så er man klar til at lære, uden at blive forstyrret af at man allerede ved det hele! Jeg synes det er gode spørgsmål, og jeg har forsøgt at besvare dem så godt jeg kan nedenfor:

1) Hvorfor skal man meditere ?
SVAR: Meditation er en renselse og træning af sindet. Den buddhistiske tradition sætter ‘indsigt’ som det højeste mål – men for at kunne opnå opsigt, har langt de fleste brug for at træne sindet før. At denne træning så giver yderst behagelige ‘bivirkninger’, i form af glæde, koncentration og overskud, er jo kun et ekstra plus!

2) Hvis man spiser kød (og det må man jo godt ifølge buddhismen, har jeg læst), hvorfor er det så OK at lade andre om slagtningen?
SVAR: Det der vurderes som uhensigtsmæssigt ifølge den buddhistiske etik, er selve den effekt drab har på sindet. At andre nødvendigvis må have dræbt for at man kan spise kød, betragtes ikke som noget der giver uhensigtsmæssig karma, og Buddhaen selv fastholdt da også at munke og nonner i hans sangha skulle spise kød, hvis de modtog det i deres offerskål. At det så er vældig nemt at argumentere for at kødspisning er uhensigtsmæssigt på et utal af andre måder, er en anden sag…

Det er da lidt som at give Sorteper videre???

SVAR: Ja, sådan kan nok godt se ud! Enhver ejer sin egen karma. Ingen kan påføre andre karmiske byrder, da karma dybest set handler om intension. Det står enhver frit for at vælge de handlinger, ord og tanker, som de finder bedst. Skulle der ikke være nogen der ønsker at påtage sig den uhensigtsmæssige karma fra drab, så måtte kødspisere vælge om de selv ville påtage sig denne karma, eller om de vil undvære kød – længere er den ikke. Således kan Sorteper ikke gives videre; enhver er nødt til at tage ham selv!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar